Výchovné poradenství

Hledáš pomoc?

Linka důvěry Liberec

+420 485 177 177

Provoz nonstop

Linka bezpečí dětí a mládeže

800 116 111

Bezplatná linka

Fond ohrožených dětí

Pedagogicko-psychologická poradna

Středisko komplexní terapie psychosomatických poruch

Poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy

Činnosti poradenských pracovníků

Poradenské služby na škole zajišťuje tým složený z výchovného poradce, školního metodika prevence a třídních učitelů. Jejich společným cílem je podpora žáků v oblasti vzdělávání, mezilidských vztahů, osobního rozvoje i celkové pohody ve školním prostředí.

Výchovný poradce

Výchovný poradce pomáhá studentům zejména při zvládání studijních nároků a v oblasti mezilidských vztahů. Usiluje o vytváření příjemného a bezpečného školního klimatu – tedy o podporu vstřícných vztahů mezi studenty a učiteli i uvnitř třídních kolektivů. V rámci své práce věnuje pozornost také rodinnému zázemí studentů, které může ovlivňovat jejich školní výsledky či osobní situaci.

Každoročně se podílí na organizaci nebo vedení výchovně vzdělávacích akcí, mezi které patří například:

  • Harmonizační dny – dvoudenní výjezd tříd 1. ročníků, jehož cílem je vzájemné seznámení studentů a vytvoření zdravého třídního kolektivu. (Tuto aktivitu zajišťuje školní metodik prevence.)
  • „Jak se učit na střední škole“ – interaktivní přednáška, při níž si studenti předávají zkušenosti se studiem a prakticky si zkoušejí různé metody učení.

Spolupráce v rámci školy

Výchovný poradce úzce spolupracuje se školním metodikem prevence a třídními učiteli. Společně řeší problematiku školní úspěšnosti, vztahových obtíží, osobních problémů žáků a dalších oblastí, které ovlivňují jejich vzdělávání a duševní pohodu. Jejich kompetence jsou jasně rozděleny, avšak navzájem se doplňují, aby byla studentům zajištěna co nejefektivnější podpora.

Kariérní poradenství pro žáky

  • Zajišťuje maximální informovanost žáků o možnostech dalšího studia (např. distribuce seznamových novin s aktuálními přehledy vysokých škol, jiných typů studia).
  • Realizuje skupinová šetření k volbě povolání (dotazníky o představách žáků v souvislosti s jejich další profesní dráhou).
  • Organizuje skupinové pohovory a besedy o možnostech dalšího studia, výběru povolání, informacích o úspěšnosti přijetí na školy a možnostech uplatnění po absolvování.
  • Poskytuje individuální poradenství k volbě studia.
  • Zajišťuje besedy s pracovníky Úřadu práce a nabídku Profitestů pro vážné zájemce (ve spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou).
  • Nabízí kariérové poradenství žákům-cizincům s ohledem na jejich specifické potřeby.
  • Zpracovává přehledy o úspěšnosti absolventů školy v přijímacím řízení na VŠ nebo VOŠ.
  • Sleduje a statisticky vyhodnocuje po dobu tří let úspěšnost absolventů při studiu na VŠ a jejich následné uplatnění v praxi.

Práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Vyhledává žáky, jejichž vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost (např. žáci se specifickými poruchami učení – SPU), zejména prostřednictvím dotazníků v 1. ročnících a informací od pedagogů.
  • Vede pravidelné (čtvrtletní) pohovory s těmito žáky a provádí intervenční činnosti v problematických předmětech.
  • Zajišťuje diagnostiku žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v Pedagogicko-psychologické poradně.
  • Shromažďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči a dle potřeby zajišťuje aktualizaci odborných vyšetření.
  • Poskytuje jednotlivým pedagogům odborné rady a návody, jak se žáky se SPU pracovat.

Poradenská činnost v oblasti vzdělávání a mezilidských vztahů

  • Realizuje osvětovou činnost – nástěnky, letáky, besedy.
  • Vede individuální rozhovory se žáky, kteří čelí problémům, s nimiž si nevědí rady (např. poruchy příjmu potravy, mravní ohrožení, týrání nebo zneužívání), a v případě potřeby je směřuje k odborníkům.
  • Podílí se na řešení těchto závažných problémů ve spolupráci se školním metodikem prevence.
  • Operativně reaguje na projevy rizikového chování, jako je záškoláctví, šikana či rasismus, vždy ve spolupráci se školním metodikem prevence.
  • Vede písemné záznamy o provedených činnostech, navržených a realizovaných opatřeních.
  • Působí v primární sféře prevence sociálně patologických jevů, vytváří a kontroluje program primární prevence na škole (viz Minimální preventivní program školy).
  • Ve spolupráci s vedením školy a výchovným poradcem řeší problémy spojené s výskytem sociálně patologických jevů a jejich projevů ve škole (např. šikana, krádeže, záškoláctví, kouření, alkohol, zneužívání psychotropních látek, poruchy příjmu potravy apod.).
  • Zajišťuje spolupráci s dalšími institucemi působícími v oblasti primární prevence (např. Středisko výchovné péče ČÁP, Maják).
  • Podává informace související se zneužíváním návykových látek a informuje o institucích, které zajišťují sekundární (poradenskou) a terciární (terapeutickou) péči v oblasti sociálně patologických jevů, především v souvislosti se závislostmi (tabakismus, alkoholismus, narkotismus).
  • Koordinuje výchovu ke zdravému životnímu stylu.
  • Seznamuje žáky s Vnitřním řádem školy a dbá na jeho dodržování.
  • Podporuje rozvoj pozitivních sociálních vztahů mezi žáky třídy (např. prostřednictvím Harmonizačních dnů, sledováním chování žáků).
  • Získává přehled o osobnostních zvláštnostech žáků a o jejich rodinném zázemí.
  • Zprostředkovává komunikaci s ostatními pedagogy a spolupracuje s rodiči žáků třídy.
  • Spolupracuje s výchovným poradcem při studijních problémech, zhoršeném chování žáků a při poskytování kariérového poradenství.
  • Spolupracuje se školním metodikem prevence, případně s výchovným poradcem, sleduje vztahy ve třídě a upozorňuje na varovné signály v chování žáků.